Upcoming Concerts

31st Oct 2020, 19:00Venue: Werkgebouw Het VeemVan Diemenstraat 412, 1013 CR Amsterdam
Programme: TOETSENPARADE: Het weer klinken van klavichord en klavecimbel

Zaterdagavond kun je genieten van het prachtige spel van Menno van Delft op klavichord en op klavecimbel. Een intiem concert waarop je oude en zachte instrumenten kunt horen met zowel oude als hedendaagse muziek. En dat is echt een openbaring, want deze antieke instrumenten klinken verrassend!

BESTEL TICKETS

Klavecimbel Bernd Fischer, Welbeck (Nottinghamshire), 1984 naar een voorbeeld van Claude Labrèche, Carpentras, eind 17de eeuw (Landesmuseum Stuttgart)

 

Jean-Henri d’Anglebert (1629–1691):

Suite 1 in G-groot uit Pieces de Clavecin (Parijs, 1689) 

- Prélude - Allemande - Courante - Gaillarde (lentement) 

 

Francesco Geminiani (1687–1762):

- Vivement in d-klein 

- Tendrement in a-klein    

(uit Pieces de clavecin tirées des différents Ouvrages de Mr. F. Geminiani adaptées par lui même a cet instrument, Londen, 1743)

 

Johann Sebastian Bach (1685–1750): 

Praeludium en Fuga in C-groot, BWV 870 

(uit het Wohltemperierte Clavier, boek 2 - voltooid ca. 1740/42) 



Klavichord Kraemer & Söhne, Göttingen, 1803

 

Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788): 

Sonata in Es-groot, Wotq. 52/1, Helm 50 

- Poco Allegro - Adagio assai - Presto

 

Herbert Howells (1892–1983): 

- Malcolm’s Vision 

- Berkeley’s Hunt 

(uit Howells’ Clavichord, 1961) 

 

Roderik de Man (*1941):  

- Elongated Fingers (2017)

Menno van Delft. Photo by Guillermo Brachetta

MENNO VAN DELFT (Amsterdam, 1963) studeerde clavecimbel, orgel en muziekwetenschappen aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam, het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en de Rijksuniversiteit Utrecht. Zijn professoren waren Gustav Leonhardt, Bob van Asperen, Piet Kee, Jacques van Oortmerssen en Willem Elders. Tijdens zijn studie zong hij Gregoriaans in de Schola Cantorum Amsterdam onder de vormende leiding van Wim van Gerven.

Als continuospeler en solist concerteert hij met het Scho?nbrunn Ensemble, Marion Verbruggen, Jaap ter Linden, Pieter Wispelwey, Bart Schneemann, Lucia Swarts en Jacques Zoon en met de Nederlandse Opera, Al Ayre Espan?ol, Combattimento Consort, Nederlands Blazersensemble, Cantus Co?lln, Koninklijk Concertgebouworkest, Nederlands Kamerkoor, Nederlandse Bachvereniging en nam op voor de labels Globe, Harmonia Mundi, Chandos, Channel Classics, Capriccio, EMI en Decca.

Menno van Delft maakte diverse opnamen met werken van J.S. Bachs: de zes vioolsonates (met Johannes Leertouwer), het Musikalisches Opfer (met het Scho?nbrunn Ensemble - Marten Root, Johannes Leertouwer en Viola de Hoog), de Kunst der Fuge en de klaviertoccata?s. Ook werkte hij mee aan een integrale opname van de klavierwerken van Jan Pieterszoon Sweelinck, ondermeer onderscheiden met een Edison 2003 en de Deutsche Schallplatten Kritik Preis. In 2004 verscheen bij het label Teknon de eerste van een reeks clavichordopnamen op belangrijke historische instrumenten: Sonates en Variaties van Johann Gottfried Mu?thel op het Hass-clavichord (1763) uit de Russell- Collection in Edinburgh.

In 1992 richtte Menno van Delft Das Zimmermannsche Caffee op, een ensemble dat zich specialiseert in orkestrale en kamermuzikale werken uit de rococo. Met zijn vocale ensemble Jan van Ruusbroec voert Menno van Delft renaissancemuziek uit van componisten als William Byrd, Jan Pieterszoon Sweelinck en Peter Philips. Sinds de oprichting in 2001 is Menno van Delft continuospeler en solist van de "New Dutch Academy".

Menno van Delft geeft lezingen en publiceert over onder-werpen als het vroege klavierrepertoire, uitvoeringspraktijk, klaviertechniek en stemmen & stemmingen.

Met Siebe Henstra vormt hij het clavichord-duo De Prallende Doppelschlag en met Stefano Demicheli (Turijn) het clavecimbel-duo La Bassa Fiamenga. Sinds 1995 doceert Menno van Delft clavecimbel, clavichord, basso continuo en ensemble spel aan het Conservatorium van Amsterdam.