Toetsenparade Amsterdam 2018

6 en 7 oktober 2018

In Werkgebouw Het Veem

Mis het niet!!

Ten eerste betreft het een selectie uit de grote schat aan klaviertypen; van klavichorden, groot en klein, klavecimbels, virginalen en spinetten tot zware fortepiano’s en moderne vleugels.

Ten tweede presenteren we een programmakeuze met composities vanaf de tijd van Bach tot en met muziekwerken die door hedendaagse componisten speciaal voor deze instrumenten geschreven zijn.

De optredende artiesten hebben ook een interessant verhaal te vertellen bij hun optreden. Een verhaal over de verschillen tussen toen en nu, het bijna teloorgaan van sommige instrumententypes en, later, hun revival; van de fortepiano’s die Bach al kende en die uit Beethovens tijd, de daarna steeds groter en zwaarder wordende vleugels van de romantiek, die sinds 1850 de markt gingen beheersen en uiteindelijk de volumineuze moderne vleugel die een hele concertzaal met zijn klanken vult.

Artiesten op het FESTIVAL:

Rosanne Philippens Картинки по запросу Rosanne Philippensbegon op driejarige leeftijd met viool spelen.
Haar vioolspel kenmerkt zich door een perfecte techniek, een grote openheid en het streven om zich voortdurend te ontwikkelen. Door haar gedrevenheid en communicatieve instelling weet ze haar publiek mee te slepen.
In 2009 behaalde ze aan het Koninklijk Conservatorium haar diploma summa cum laude en vervolgde haar studie aan de Hans Eisler Akademie in Berlijn waar ze in 2014 haar master haalde met de hoogst mogelijke cijfers.
Rosanne won het Nationaal Vioolconcours (Amsterdam Concertgebouw 2009) en het Internationale Violin Wettbewerb Freiburg (2014).

Ze werkte samen met dirigenten zoals Yannick Nézet-Séguin, Lawrence Foster en Xian Zhang en soleerde met orkesten als het Radio Filharmonisch Orkest, het Rotterdams Filharmonisch Orkest, Barcelona Symphony Orchestra, het Jerusalem Symphony Orchestra en het Filharmonisch Orkest Freiburg naast vele andere orkesten.

In het seizoen 2017/18 treedt ze op bij concerten en tournees met het Radio Filharmonisch Orkest, het Orchestra International de Genève, Het Amsterdams Sinfonietta en Het Symphonieorchester St. Gallen. Verder is ze bij het “Midsummer Music Festival” in Reykjavik en het “Voice of Music festival” in Israel uitgenodigd.
Als kamermusicus is Rosanne zeer actief. Ze speelt met musici als Guy Braunstein, Thorleif Thedeen, Amihai Grosz, Julien Quentin, Itamar Golan, Vilde Frang en Nicolas Altstaedt op festivals in Duitsland, Zwitserland, Zweden, Israel en Engeland. Op voorspraak van Janine Jansen bespeelt Rosanne de “Barrere” Stradivarius uit 1727 die haar ter beschikking is gesteld door het Elise Mathilde Fonds.

Ook heeft Rosanne veel te danken aan haar leraren, Anneke Schilt, Coosje Wijzenbeek, Vera Beths en Ulf Wallin, met wie ze nog steeds contact onderhoudt.

Communicatie kenmerkt ook het concept van de opnames van Rosanne Philippens. Eind september 2017 is bij Channel Classics haar vierde cd verschenen met Prokofjews tweede vioolconcert, de solosonate en de vijf melodieën. Na Dedications (2016), een album waar ze uitgaand van Ysaye de stukken heeft opgenomen die componisten zoals Fauré, Kreisler en Saint-Saëns aan elkaar hadden opgedragen, Myth (2015) met werken van Szymanowski en Strawinsky en Rhapsody (2013) waarin ze de dialoog tussen Ravel en Bartók geopend heeft.

“… dwars door de noten heen hoor je de persoonlijke stem van een jonge violiste met een dijk van een karakter.” −De Volkskrant, oktober 2016.

Gerard van Vuuren

Картинки по запросу gerard van vuurenkwam op 7-jarige leeftijd met zijn ouders uit Suriname naar Nederland, en ontwikkelde hier zijn talent en passie voor muziek. Zijn interesse voor oude muziek werd gewekt tijdens zijn studie piano aan het Sweelinck Conservatorium piano. Hij besloot dan ook over te stappen naar het clavecimbel, en studeerde bij Jacques Ogg (Conservatorium Den Haag).

Hij legde zich toe op het begeleiden en continuo-spel ten behoeve van koren en kleine barokensembles, gecombineerd met solowerk.

Hij was mede-oprichter van het ensemble ‘The Beggar’s Banquet’, en vormt een duo met Amanda Markwick: Il Sussurro (traverso en clavichord) Ook bij diverse festivals Oude Muziek trad Gerard van Vuuren op, m.n. in het bekende festival International Early Music Festival Mateus, en hij trad met Jaques Ogg en Wilbert Hazelzet op in Noord-Portugal.

Gerard is tegenwoordig ook actief op vocaal gebied; hij maakt o.a. deel uit van het ensemble Hermes, dat zich toelegt op het uitvoeren van Renaissance-muziek, zingend vanuit de originele notatie. Het zingen heeft zijn klavierspel in grote mate beïnvloed. Het principe van sprekend zingen probeert hij ook te realiseren op het klavecimbel en clavichord, met grote aandacht voor de individuele stemmen binnen de polyfonie.

Voor ons festival heeft Gerard van Vuuren een gevarieerd programma in petto met o.a. werken van JS Bach en d’Anglebert, en -speciaal voor het clavichord- CPE Bach, gecontrasteerd met enige stukken van Bartok en Satie.

____________________________________________________

Kaoru Iwamura Картинки по запросу Kaoru Iwamura“is als fortepianist (…) een warm pleitbezorgster voor de historische piano”.
Met ‘historische piano’ wordt uiteraard de vroege vleugelpiano, zoals Mozart die kende van bouwer Walter tot en met de late Weense fortepiano van Beethoven en tijdgenoten, bedoeld, die al bijna de moderne toetsenomvang had.

Kaoru Iwamura werd geboren in Tokyo en studeerde daar aanvankelijk fortepiano aan de Musashino Academy of Music. Daarna toog zij naar Nederland waar zowel in Amsterdam als in Den Haag door prominente fortepianisten (o.a. Stanley Hoogland) werd lesgegeven. Ook studeerde ze bij Walter Brunner, docent aan het Mozarteum in Salzburg.

Via haar internationale fortepiano-netwerk verzorgde zij recitals. Niet alleen in Nederland, maar ook in Groot Brittannie, Duitsland, Oostenrijk, Polen en Japan. In Finland was zij onlangs uitgenodigd om een recital en een masterclass te geven tijdens het Nordisc Historic Keyboard Festival in Kuppo.

Ook maakt zij zich sterk, via het team voor het beheer van de Sweelinck Fortepiano Collectie -thans grotendeels ondergebracht bij het Geelvinck Museum- voor de instandhouding en professioneel gebruik van de daar ondergebrachte historische fortepiano’s en tafelpiano’s.

________________________________________________

Alexandra NepomnyashchayaКартинки по запросу Alexandra Nepomnyashchaya

Alexandra Nepomnyashchaya is geboren in Moskou (1986). Omdat zij aan het conservatorium aldaar en aan de Gnesinn School of Music zowel klavecimbel alsook orgel en fortepiano studeerde, kunnen we haar van de artiesten die aan ons festival meedoen als de meest veelzijdige ‘toetsenist’ van vroege klavieren beschouwen!

Na haar studies in Moskou volgde ze een reeks masterclasses bij beroemdheden als: Christian Stembridge, Trevor Pinnock, Bob van Asperen, David Moroney, Malcolm Bilson en Bart van Oort. In Oostenrijk, in Petersburg, Moskou en Trossingen won zij internationale prijzen.
Ze heeft veel ervaring in het samenspelen als fortepianist met violisten: vergelijk haar prachtige cd opname met de vioolsonates van Mozart.

Samen met haar echtgenoot, Richarde Egarr vormt zij eveneens een pianoduo.

Richard EgarrКартинки по запросу Richard Egarr

Richard Egarr kun je gerust een reusachtige klavergrootheid noemen:
op wikipedia staat reeds een indrukwekkende opsomming van zijn artistieke verrichtingen en zijn vooral in Engeland gesitueerde loopbaan.Na zijn orgelstudie in York, Manchester en Cambridge, ging Egarr in de leer bij de Amsterdamse klavecimbelgrootmeester Gustav Leonhardt. In 2006 volgde hij Christopher Hogwood op als music-director van de Academy of Ancient Music.(nb: thuisbasis: Begijnhof!)

Van alle grote renaissance- en barok componisten zoals Monteverdi, Frescobaldi, Couperin, Bach, Handel, maar ook van de componisten vlak na Bach zoals Mendelssohn en Mozart zijn door Egarr werken uitgevoerd. Ok als solist op de vroege toetsinstrumenten heeft hij internationale faam verworven. Met Andrew Manza, violist, vormde hij jarenlang een duo dat alom bewondering oogst.

_________________________________________

Bart van OortКартинки по запросу Bart van Oort  al jaren hoofdvakdocent in Den Haag voor fortepiano en de Historische Uitvoeringspraktijk, ging destijds na zijn pianostudie aan datzelfde conservatorium bij Stanley Hoogland studeren, de meest vooraanstaande fortepianist van de afgelopen decennia. Op vele festivals schitterde Bart van Oort sindsdien: Melbourne, Florence, Berlijn, Antwerpen, UtrechtMoskou en/of. Allemaal internationaal gewaardeerde fortepiano festivals dus.

De lijst met conservatoria waar hij masterclasses gegeven heeft is te lang om op te noemen. Ook het aantal cd opnames , kamermuziek en solorepertoire, beloopt meer dan 50…

Met zijn eigen ensemble, de van Swieten Society, maakte hij bijzondere Beethoven-opnames en ook van de muziek van Carl Maria von Weber en de jonge Mendelssohn.
Met sopraan Lynn Dawson en met fluitist Marieke Schneemann werd recentelijk werk van Schubert opgenomen.

En nog veel meer….het verdient aanbeveling om voor meer informatie zijn site www.bartvanoort.nl te raadplegen, als men een volledig overzicht van deze fortepianoreus wil krijgen!

__________________________________________________

Petra SomlaiКартинки по запросу Petra Somlai behaalde aanvankelijk in Boedapest haar diploma’s dirigeren en piano. Ook studeerde zij na het conservatorium aldaar aan de bekende Franz List Musik Academie .Vervolgens ging zij – gedreven door haar interesse in de op authentieke uitvoering gerichte interpretatie van de vroege klaviermuziek- naar Den Haag, waar ze bij F. Bonizonni, Menno van Delft en Bart van Oort haar studies op klavecimbel en fortepiano vervolgde.
Sindsdien treedt ze op in kamermuziekensembles, als continuo-speler begeleidend, en ook als soliste bij grotere orkesten.

Op bekende fortepianofestivals zoals in in Brugge (2010) tijdens het MA-Festival behaalde zij eerste prijzen en speciale awards. Met Leonardo Miucci vormde zij een succesvol duo voor de stukken die meesters als Haydn, Mozart, Schubert en Beethoven voor 2 piano’s geschreven hebben…

Met Bart van Oort , haar echtgenoot, treedt Petra Somlai ook samen op: recitals en combinaties met zang of andere instrumenten.

________________________________________________