Toetsenparade Amsterdam 2018

6 en 7 oktober 2018

In Werkgebouw Het Veem

Mis het niet!!

Ten eerste betreft het een selectie uit de grote schat aan klaviertypen; van klavichorden, groot en klein, klavecimbels, virginalen en spinetten tot zware fortepiano’s en moderne vleugels.

Ten tweede presenteren we een programmakeuze met composities vanaf de tijd van Bach tot en met muziekwerken die door hedendaagse componisten speciaal voor deze instrumenten geschreven zijn.

De optredende artiesten hebben ook een interessant verhaal te vertellen bij hun optreden. Een verhaal over de verschillen tussen toen en nu, het bijna teloorgaan van sommige instrumententypes en, later, hun revival; van de fortepiano’s die Bach al kende en die uit Beethovens tijd, de daarna steeds groter en zwaarder wordende vleugels van de romantiek, die sinds 1850 de markt gingen beheersen en uiteindelijk de volumineuze moderne vleugel die een hele concertzaal met zijn klanken vult.

BESTEL TICKETS

Tickets: € 15,00/€ 12,50 met korting (Stadspas/65+/CJP/Studentenpas)
Passepartout €35,-/30,-€ met korting (Stadspas/65+/CJP/Studentenpas)
bij bestelling online
Aan de kassa bij het concert + 2€

Zaterdag 6 okt 15:00

Kaoru Iwamura  – tafelpiano en fortepiano

Programma: McGowan, Egberts, Van Tiddens, Germán, Moreno Camacho, Giron (wereld premiére), C. Ph. E Bach, ClementiКартинки по запросу Kaoru Iwamura

Kaoru Iwamura is een specialist in de fortepiano en een warm pleitbezorgster van dit authentieke instrument. Ze speelt zowel solorecitals als in ensembles in binnen- en buitenland (o.a. Engeland, Oostenrijk, Finland, Duitsland en Japan). Ook geeft ze masterclasses aan de jonge generatie fortepianisten.

Tijdens Toets des Tijds speelt ze onder meer hedendaagse composities voor fortepiano, een samenwerking met studenten compositie van Het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Naast haar reguliere concerten ontplooit Kaoru initiatieven om de fortepiano bekender te maken bij een breder publiek. Zo is ze onlangs gestart met het MagiPodium, een eigen initiatief om ook kinderen op een ludieke manier kennis te laten maken met de fortepiano. In een serie concerten met verhalen toert ze met haar Mozart-piano door het land om haar liefde voor de fortepiano te delen met kinderen (en hun ouders). Mede mogelijk gemaakt dankzij ondersteuning van het Amsterdams Fonds voor de Kunst.

Kaoru studeerde piano aan de Musashino Academy of Music. Tijdens haar studie ontwikkelde zij een grote interesse voor de historische uitvoeringspraktijk, in het bijzonder die van de fortepiano. Haar passie voor de fortepiano bracht haar naar Nederland waar ze zich verder specialiseerde in de fortepiano aan de conservatoria van Den Haag en Amsterdam. Ook studeerde zij een jaar in Mozarteum in Salzburg als Erasmus-uitwisselingsstudent. Kaoru is winnares van de Muzio Clementi Award en ontving de prijs in het Engelse Finchcocks Musical Museum als specialiste op het gebied van het vroege toetsinstrument voor haar subtiele uitvoering op tien verschillende toetsinstrumenten gebouwd tussen 1668 en 1866. Meer info: www.kaoruplaysfortepiano.com

________________________________________________

Zaterdag 6 okt 15:00

Gerard van Vuuren – clavichord en clavecimbel

Programma: Bartók, Stravinsky, Haydn, Satie, C. Ph. E Bach, J. S. Bach, King, d’Anglebert

Gerard van Vuuren kwam op 7-jarige leeftijd met zijn ouders uit Suriname naar Nederland, en ontwikkelde hier zijn talent en passie voor muziek. Zijn interesse voor oude muziek we
rd gewekt tijdens zijn studie piano aan het Sweelinck Conservatorium piano. Hij besloot dan ook over te stappen naar het clavecimb
el, en studeerde bij Jacques Ogg (Conservatorium Den Haag).

Hij legde zich toe op het begeleiden en continuo-spel ten behoeve van koren en kleine barokensembles, gecombineerd met solowerk.

Hij was mede-oprichter van het ensemble ‘The Beggar’s Banquet’, en vormt een duo met Amanda Markwick: Il Sussurro (traverso en clavichord) Ook bij diverse festivals Oude Muziek trad Gerard van Vuuren op, m.n. in het bekende festival International Early Music Festival Mateus, en hij trad met Jaques Ogg en Wilbert Hazelzet op in Noord-Portugal.

Gerard is tegenwoordig ook actief op vocaal gebied; hij maakt o.a. deel uit van het ensemble Hermes, dat zich toelegt op het uitvoeren van Renaissance-muziek, zingend vanuit de originele notatie. Het zingen heeft zijn klavierspel in grote mate beïnvloed. Het principe van sprekend zingen probeert hij ook te realiseren op het klavecimbel en clavichord, met grote aandacht voor de individuele stemmen binnen de polyfonie.

Voor ons festival heeft Gerard van Vuuren een gevarieerd programma in petto met o.a. werken van JS Bach en d’Anglebert, en -speciaal voor het clavichord- CPE Bach, gecontrasteerd met enige stukken van Bartok en Satie.

____________________________________________________

Zondag 6 okt 20:15

Rosanne Philippens  – viool

Petra Somlai – fortepiano

Programma: Beethoven

Картинки по запросу Rosanne PhilippensRosanne Philippens begon op driejarige leeftijd met viool spelen.
Haar vioolspel kenmerkt zich door een perfecte techniek, een grote openheid en het streven om zich voortdurend te ontwikkelen. Door haar gedrevenheid en communicatieve instelling weet ze haar publiek mee te slepen.
In 2009 behaalde ze aan het Koninklijk Conservatorium haar diploma summa cum laude en vervolgde haar studie aan de Hans Eisler Akademie in Berlijn waar ze in 2014 haar master haalde met de hoogst mogelijke cijfers.
Rosanne won het Nationaal Vioolconcours (Amsterdam Concertgebouw 2009) en het Internationale Violin Wettbewerb Freiburg (2014). 

Ze werkte samen met dirigenten zoals Yannick Nézet-Séguin, Lawrence Foster en Xian Zhang en soleerde met orkesten als het Radio Filharmonisch Orkest, het Rotterdams Filharmonisch Orkest, Barcelona Symphony Orchestra, het Jerusalem Symphony Orchestra en het Filharmonisch Orkest Freiburg naast vele andere orkesten.

In het seizoen 2017/18 treedt ze op bij concerten en tournees met het Radio Filharmonisch Orkest, het Orchestra International de Genève, Het Amsterdams Sinfonietta en Het Symphonieorchester St. Gallen. Verder is ze bij het “Midsummer Music Festival” in Reykjavik en het “Voice of Music festival” in Israel uitgenodigd.
Als kamermusicus is Rosanne zeer actief. Ze speelt met musici als Guy Braunstein, Thorleif Thedeen, Amihai Grosz, Julien Quentin, Itamar Golan, Vilde Frang en Nicolas Altstaedt op festivals in Duitsland, Zwitserland, Zweden, Israel en Engeland. Op voorspraak van Janine Jansen bespeelt Rosanne de “Barrere” Stradivarius uit 1727 die haar ter beschikking is gesteld door het Elise Mathilde Fonds.

Ook heeft Rosanne veel te danken aan haar leraren, Anneke Schilt, Coosje Wijzenbeek, Vera Beths en Ulf Wallin, met wie ze nog steeds contact onderhoudt.

Communicatie kenmerkt ook het concept van de opnames van Rosanne Philippens. Eind september 2017 is bij Channel Classics haar vierde cd verschenen met Prokofjews tweede vioolconcert, de solosonate en de vijf melodieën. Na Dedications (2016), een album waar ze uitgaand van Ysaye de stukken heeft opgenomen die componisten zoals Fauré, Kreisler en Saint-Saëns aan elkaar hadden opgedragen, Myth (2015) met werken van Szymanowski en Strawinsky en Rhapsody (2013) waarin ze de dialoog tussen Ravel en Bartók geopend heeft.

“… dwars door de noten heen hoor je de persoonlijke stem van een jonge violiste met een dijk van een karakter.” −De Volkskrant, oktober 2016.

 

Petra SomlaiКартинки по запросу Petra Somlai behaalde aanvankelijk in Boedapest haar diploma’s dirigeren en piano. Ook studeerde zij na het conservatorium aldaar aan de bekende Franz List Musik Academie .Vervolgens ging zij – gedreven door haar interesse in de op authentieke uitvoering gerichte interpretatie van de vroege klaviermuziek- naar Den Haag, waar ze bij F. Bonizonni, Menno van Delft en Bart van Oort haar studies op klavecimbel en fortepiano vervolgde.
Sindsdien treedt ze op in kamermuziekensembles, als continuo-speler begeleidend, en ook als soliste bij grotere orkesten.

Op bekende fortepianofestivals zoals in in Brugge (2010) tijdens het MA-Festival behaalde zij eerste prijzen en speciale awards. Met Leonardo Miucci vormde zij een succesvol duo voor de stukken die meesters als Haydn, Mozart, Schubert en Beethoven voor 2 piano’s geschreven hebben…

Met Bart van Oort , haar echtgenoot, treedt Petra Somlai ook samen op: recitals en combinaties met zang of andere instrumenten.